وبلاگ :
کلبه بصيرت
يادداشت :
آيا خانم ها مقدم ترند؟
نظرات :
0
خصوصي ،
10
عمومي
پارسي يار
: 2 علاقه ، 2 نظر
نام:
ايميل:
سايت:
مشخصات شما ذخيره شود.
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
اين پيام به صورت
خصوصي
ارسال شود.
+
دختر كوير
سلام
خوشحالم که متن تفسير رو مطالعه فرموديد البته بنده کتاب ديگري رو هم معرفي کرده بودم و الان تصميم دارم يه کتاب ديگه رو هم معرفي کنم کتاب زن و مسائل قضايي و سياسي از شهيد مطهري و البته کتاب زن در آيينه جمال و جلال
و اگر بشه بحث رو به صورت موردي از اشکال تا اشکال پيش ببريم که خيلي عالي مي شود
بنده در اين که وظيفه مرد ورود در اجتماع است شکي ندارم و حتي دراين مورد که زن در خانه راحت تر است اشکال من در اينجاست که شما که در اجتماع مردان را داراي حق تقدم مي دانيد آيا در محيط خانه براي زنان حق تقدم قائل هستيد يا خير؟
2-طبق کدام آيه براي مردان در جامعه حق تقدم قائليد؟
البته که من مريد اسلامم و نمي خواهم تبليغ فمنيسم شود بلکه مي خواهم ياد بگيريم در نقد يک مکتب غربي دينمان را درست معرفي کنيم نه آنگونه که حرف ما را ثابت مي کند موفق باشيد
پاسخ
سلام. طبق عمومات آيات قرآني مثل: لا يکلف الله نفسا الا وسعها...چرا خداوند اينهمه در خلقت تفاوت قائل شده است؟ يکي را(زن) در اوج احساسات و ظرافت و لطافت روحي و جسمي و يکي را در اوج عقلانيت( البته مقصود اين استکه هر دو عاقلند اما در يکي تصميمها و رفتار با غلبه و بر اساس احساسات و در ديگري با غلبه عقل) در خلقت بنده نيز اين امر وجود دارد و در پاشنه پا با چشم انسان همين تفاوت فاحش وجود دارد. آيا مي توان از چشم همان چيزي را توقع داشت که از پاشنه پا داريم؟ آيا ما حق داريم به خداوند اعتراض کنيم که چرا يکي را در پايين ترين درجه و يکي را در بالاترين درجه قرار دادي؟ آيا هر دو در يک نظام احسن با دو ويژگي متفاوت خدمت نميکنند؟ چرا شما اين اعتراض را آنجا نمي کنيد؟ آيا اين ما هستيم که مسئوليت ها را تقسيم کرده ايم يا خود خداوند چنين خواسته؟ بنا بر حکمت الهي در عالم خلقت هر انساني و حتي هر موجود زنده اي خلقت متفاوتي دارد يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ ...خداوند متعال تصريح ميفرمايند که ما بندگان خود را متفاوت خلق کرديم حتي در فرهنگ و زبان و ادبيات و اين تفاوت حتي انبياء الهي وجود دارد: تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ كَلَّمَ اللَّهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ وَ آتَيْنا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّناتِ وَ أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ..حال سوال بنده از حضرتعالي اين است آيا اين تفاوت فقط در خلقت است؟ قطعا نه؟ تفاوت مي تواند در همه ابعاد زندگي و هستي باشد و از همه بالاتر مسئوليت هاي اجتماعي که انبياء الهي به بالاترين مراتب آن دست يافته اند. آيا اينکه از ميان زنان نبي انتخاب نشده بهترين دليل نيست که در قاموس خلقت زن جايگاه و نقش ديگري دارد؟ قرار نيست قرآن متسقيما بگويد: چه کسي مقدم است.( هرچند از عموم آيات اين امر استنباط مي شود) از طرفي به اعتقاد بنده مسئوليت اجتماعي و تقدم در آن حق نيست تا بر سرش دعوا کنيم که حق با کيست. اين وظيفه و تکليف است نه حق و حکمت الهي اقتضا ميکند تکليف را بر اساس ظرفيتها و استعدادها و قالبيتها و توانائيهاي مکلفين واگذار شود.