• وبلاگ : کلبه بصيرت
  • يادداشت : آيا خانم ها مقدم ترند؟
  • نظرات : 0 خصوصي ، 10 عمومي
  • پارسي يار : 2 علاقه ، 2 نظر
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    سلام

    مطالبتون رو با دقت و حوصله خوندم راستش اولش کلي حرف داشتم که براتون بنويسم اما ترجيح دادم به جاي تمام حرفام فقط يک پيشنهاد کوچولو بهتون بدم :

    لطفا از يک زاويه ديگه به اين داستان نگاه کنيد و در نوشته هاتون تجديد نظر کنيد

    اين زاويه ديد شما حداقل براي مني که رشته ي دانشگاهيم علوم اجتماعي هست غير قابل قبوله البته نظرتون کاملا محترمه

    موفق باشيد يا حق

    پاسخ

    سلام. ممنون. هيچ چيز و هيچ کس کامل و بي عيب و نقص نيست. قطعا مطالب بنده نقاط ضعف و اشکالاتي داره. خوب ميشد اگه ديگاه علميتونو مي فرمودين تا استفاده کرده و معايبم اصلاح کنم. منتظر ديدگاه و نقطه نظرات بيشتر و مطالب علمي شما هستم.
    فکر کردم که ميشه قدم به قدم و با آرامش جلو رفت و بحث کرد
    اگر تمام مبلغان دين به زودي شما از کوره در مي رفتند اسلام هنوز از جزيره العرب خارج نشده بود
    اين بحث مختومه اعلام مي شود
    موفق باشيد
    پاسخ

    سلام. به نظرم سوئ تفاهم شده براتون.بنده فکر نکنم چيز بدي گفته بشام که شما ناراحت شدين. لطفا شما هم از کوره در نريد. پاسخ قبلي بنده اگه جاييش تند به نظر شما رسيده قصدي در کار نبوده( چيزي به نظرم نرسيد که توهين آميز باشه حالا اگه فکر ميکنيد بنده مطلبي رو تند گفتم پوزش ميخوام قصدم اين نبوده) تذکر و نقد بنده صرفا درباره شيوه بحث شما بود. روش بحث شما در محور ثابتي قرار نداشت و بعضي جاها موضوع بحث به جايي کشيده ميشد که موضوع ربط نداشت ولي شما بحث به اون سمت بردين. بنده به دنبال پاسخ شبه هاي درباره حق تقدم در موضوعات اجتماعي بود شما موضوع خانواده رو مطرح کردين. اين ها دوتا موضوع کاملا متفاوت هستن. بنده فقط قصدم تذکر بود و الا شما هر چقدر هم بحث کنيد( البته با ادب و منطق که البته شما چنين روشي داشتين و الا با شما بحث نميکردم)بنده نه ناراحت ميشم و نه از کوره در ميرم چون وظيف خودم ميدونم با صبر و حوصله(با وجود مشغله زيادي که دارم) پاسخ شمارو منطقي و با اخلاق بدم. بازهم منتظر ديدگاه شما هستم و برام هم مهمه موفق باشيد
    ولي کاشکي وقت بزارين و کتاب زن در آيينه جمال و جلال رو بخونيد(البته اگه هنوز نخونيدن) باور کنيد هر وقت بخونيد با خودتون مي گين پس چرا من زود تر نخوندمش
    ياعلي
    پاسخ

    بنده اين کتاب چند ساله دارم و خوندم. ايشون گرايشات عرفاني و فلسفيشون برخي اوقات بر نگاه قرانيشون غلبه پيدا کرده. لذا ديدگاه ايشون تو اين کتاب نميتونه به تنهايي دليل متقني باشه درباره بحث بنده. مرحوم علامه که استاد ايشون هستن نظرشونو دراينباره براتون گذاشتم اگر امر داير باشه بر انتخاب يکي از اين دو بنده در اين مورد نظر علامه رو ترجيح ميدم چون با قرآن و سنت اهل بتي عصمت نزديکتره.
    بنده در اختلاف جنس زن و مرد شکي ندارم
    سوال اين است آيا شما اساسا براي جنس زن يا مرد براي هيچ کدام تقدمي قائل هستيد يا خير؟
    به نظر من در محيط خانه تقدم بايد با جنس زن باشد به همان دلايلي که شما با استفاده از آيات بيان کرده ايد به دليل روح حساس زن بايد تا جايي که امکانش هست و به مصالح خانواده صدمه نمي زند حق تقدم را به زن داد روايتي هست که امام سجاد پرده اي به اتاقشان زده بودند يکي از ياران از آن پرده تزئيني تعجب کرده و مي پگويند شما که اهل اين چيزها نبوديد و امام سجاد مي فرمايند اين خواسته همسرم بوده است (نقل به مضمون) و يا اين روايت : المومن ياکل علي شهوت عياله مومن مطابق خواست و ميل روزي خورانش غذا مي خورد و حتما مي دانيد که طبق قوانين اسلام تامين روزي زن به دست مرد است هرچند که خود دارا باشد اگر تا اينجاي بحث را قبول داريد تاييد بفرماييد تا برويم سراغ بحث اجتماع
    پاسخ

    سلام. خانم محترم. نميدانم شما چرا خلط بحث ميکنيد! بنده کجاي صحبتم درباره خانواده بود؟ ظاهرا فراموش کردين اصل بحث بنده سر چي بود. دوباره مطالب قبلي بنده و پست بنده رو بخونيد. چون ميترسم بنده بحث ادامه بدم شما دوباره بريد سراغ موضوعي که ارتباطي به بحث بنده نداشت. بنده درباره واگذاري مسئوليتهاي اجتماعي کلان و آنچه که لازمه روحيه مردانه هست بحث کردم نه درباره جايگاه و نقش زن در خانواده. و پاسخ حضرت علامه هم به نظرم کفايت ميکرد ولي چرا پافشاري ميکنيد نميدانم! بنده ادله خودم را اوردم و حالا شما بفرماييد.به قول خودتان وقتي اولويت و تقدم در امور خانواده را با زنان ميدانيد اين چه ارتباطي به حضور بي حساب و کتاب و خارج از عرف و شرع زنان در همه امور اجتماعي دارد؟ اشغال همه فرصتهاي شغلي يعني خانه نشين شدن و فساد مردان و جوانان، از هم پاشيدن کانون خانواده و رواج مفاسد اجتماعي و بي حيايي در جامعه
    سلام
    خوشحالم که متن تفسير رو مطالعه فرموديد البته بنده کتاب ديگري رو هم معرفي کرده بودم و الان تصميم دارم يه کتاب ديگه رو هم معرفي کنم کتاب زن و مسائل قضايي و سياسي از شهيد مطهري و البته کتاب زن در آيينه جمال و جلال
    و اگر بشه بحث رو به صورت موردي از اشکال تا اشکال پيش ببريم که خيلي عالي مي شود
    بنده در اين که وظيفه مرد ورود در اجتماع است شکي ندارم و حتي دراين مورد که زن در خانه راحت تر است اشکال من در اينجاست که شما که در اجتماع مردان را داراي حق تقدم مي دانيد آيا در محيط خانه براي زنان حق تقدم قائل هستيد يا خير؟
    2-طبق کدام آيه براي مردان در جامعه حق تقدم قائليد؟
    البته که من مريد اسلامم و نمي خواهم تبليغ فمنيسم شود بلکه مي خواهم ياد بگيريم در نقد يک مکتب غربي دينمان را درست معرفي کنيم نه آنگونه که حرف ما را ثابت مي کند موفق باشيد
    پاسخ

    سلام. طبق عمومات آيات قرآني مثل: لا يکلف الله نفسا الا وسعها...چرا خداوند اينهمه در خلقت تفاوت قائل شده است؟ يکي را(زن) در اوج احساسات و ظرافت و لطافت روحي و جسمي و يکي را در اوج عقلانيت( البته مقصود اين استکه هر دو عاقلند اما در يکي تصميمها و رفتار با غلبه و بر اساس احساسات و در ديگري با غلبه عقل) در خلقت بنده نيز اين امر وجود دارد و در پاشنه پا با چشم انسان همين تفاوت فاحش وجود دارد. آيا مي توان از چشم همان چيزي را توقع داشت که از پاشنه پا داريم؟ آيا ما حق داريم به خداوند اعتراض کنيم که چرا يکي را در پايين ترين درجه و يکي را در بالاترين درجه قرار دادي؟ آيا هر دو در يک نظام احسن با دو ويژگي متفاوت خدمت نميکنند؟ چرا شما اين اعتراض را آنجا نمي کنيد؟ آيا اين ما هستيم که مسئوليت ها را تقسيم کرده ايم يا خود خداوند چنين خواسته؟ بنا بر حکمت الهي در عالم خلقت هر انساني و حتي هر موجود زنده اي خلقت متفاوتي دارد يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ ...خداوند متعال تصريح ميفرمايند که ما بندگان خود را متفاوت خلق کرديم حتي در فرهنگ و زبان و ادبيات و اين تفاوت حتي انبياء الهي وجود دارد: تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ كَلَّمَ اللَّهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ وَ آتَيْنا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّناتِ وَ أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ..حال سوال بنده از حضرتعالي اين است آيا اين تفاوت فقط در خلقت است؟ قطعا نه؟ تفاوت مي تواند در همه ابعاد زندگي و هستي باشد و از همه بالاتر مسئوليت هاي اجتماعي که انبياء الهي به بالاترين مراتب آن دست يافته اند. آيا اينکه از ميان زنان نبي انتخاب نشده بهترين دليل نيست که در قاموس خلقت زن جايگاه و نقش ديگري دارد؟ قرار نيست قرآن متسقيما بگويد: چه کسي مقدم است.( هرچند از عموم آيات اين امر استنباط مي شود) از طرفي به اعتقاد بنده مسئوليت اجتماعي و تقدم در آن حق نيست تا بر سرش دعوا کنيم که حق با کيست. اين وظيفه و تکليف است نه حق و حکمت الهي اقتضا ميکند تکليف را بر اساس ظرفيتها و استعدادها و قالبيتها و توانائيهاي مکلفين واگذار شود.
    سلام از اين که وقت گذاشتيد ممنونم
    شما فرموديد اشکالات بحث رو بگوييد
    در قدم اول اشکال بحث شما آيه الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ طبق نظر مفسر عاليقدر علامه طباطبايي و آقاي جوادي آملي مربوط به محيط خانواده است و شما طبق بيانات خودتان مي خواستيد در مورد جامعه بحث کنيد
    البته حتما اشکالات ديگري نيز هست که در صورت لزوم بيان ميکنم در صورت علاقه به ادامه بحث لطفا متن تفسير اين ايه از کتاب الميزان و همچنين کتاب زن در آيينه جمال و جلال آقاي جوادي را مطالعه کنيد تا بتوانيم بحث مفيد تري داشته باشيم
    موفق باشيد
    موفق باشيد
    پاسخ

    سلام. ممنون که وقت گذاشتيد. مرحوم علامه ذيل تفسير آيه فوق مي فرمايند:پس زن در اسلام داراى شخصيتى است مساوى با شخصيت مرد، و مانند او در اراده و خواسته‏اش، و عملش از هر جهت آزاد است و وضع او هيچ تفاوتى با مرد ندارد، مگر در آنچه كه مربوط به وضع خلقتى او است، و روحيه خاص به خود او، آن را اقتضا مى‏كند كه در اينگونه امور البته وضعش با وضع مرد مختلف است، زندگى زن زندگى احساسى و از مرد زندگى‏تعقلى است، و به همين جهت اسلام از ثروت روى زمين دو ثلث را در اختيار مرد قرار داد، تا در دنيا، تدبير تعقل ما فوق تدبير احساس و عاطفه قرار گيرد، و نواقصى كه در كار زن و تدبير احساسيش رخ مى‏دهد،- چون مداخلات زن در مرحله تصرف بيش از مرد است- بوسيله نيروى تعقل مرد جبران گردد.و نيز اگر اطاعت از شوهر...بر زن واجب كرده، اين معنا را با صداق- مهريه- جبران و تلاقى كرد.و اگر قضا و حكومت و رزمندگى در جنگها را بر زنان تحريم كرد (كه اساس اينگونه امور بر نيروى تعقل است نه احساس) اين معنا را با يك تكليف ديگر كه بر مردان كرد جبران نمود، و آن اين است كه بر مردان واجب كرد از زنان حمايت و از حريم آنان دفاع كنند، و نيز بار سنگين كسب و كار و طلب رزق و پرداخت هزينه زندگى خود و فرزندان و پدر و مادر را از دوش آنان بينداخت، و علاوه بر اين پرداخت حق حضانت را- البته در صورتى كه زن داوطلب آن باشد به گردن مرد افكند، علاوه بر اين تمامى اين احكام را با دستوراتى ديگر كه به زنان داده تعديل كرد، از قبيل اينكه زنان خود را به غير محارم نشان ندهند و حتى الامكان با مردان مخالطت نكنند، و به تدبير امور منزل و تربيت اولاد بپردازند. و اگر كسى بخواهد روشن‏تر ارزش اين احكام را بدست آورد، و روشن‏تر بفهمد كه چرا اسلام زنان را از مداخله در امور اجتماعى از قبيل دفاع و قضا و حكومت منع كرد، بايد نتائج تلخ و ناگوارى را كه ساير مجتمعات بشرى از مداخلات بى‏جاى زنان مى‏چشند در نظر بگيرد. در اسلام زمام عاطفه و احساس بدست زن- و زمام تعقل و تفكر بدست مرد سپرده شده، و در جوامع بشرى عصر حاضر در اثر غلبه احساس بر تعقل كار را وارونه كردند. ترجمه تفسير الميزان، ج‏4، ص: 363پاسخ دوم:عرض بنده از اين عبارت مرحوم حضرت علامه هست که مي فرمايد: ...روشن‏تر بفهمد كه چرا اسلام زنان را از مداخله در امور اجتماعى از قبيل دفاع و قضا و حكومت منع كرد...
    سلام بنده دغدغه شما رو در ترويج فرهنگ غربي درک مي کنم و به اون احترام مي گذارم اما به نظر من در متن شما چندين و چند غلط وجود داشت به خصوص در تفسير آيات قران اما از انها مي گذريم و به نکته اصلي متن شما مي پردازيم اين که خانم ها مقدم هستند يا نه
    حضرت محمد مي فرمايند هرگاه هديه خريديد اول آن را به دختران خود بدهيد در توضيح اين حديث بايد گفت دختري مي تواند مادر خوبي باشد که در دوران کودکي و در خانواده و در اجتماع با او کريمانه رفتار شده باشد نگاه ديني به زنان در جامعه بايد همراه با بزرگواري و بزرگ داشتن باشد و البته اين نکته با جلو رفتن حضرت موسي تداخلي ندارد ابتدا دختر جلوتر مي رود و حضرت موسي برايش توضيح مي دهد که تو بزرگواري و من حق ندارم به تو دست درازي کنم و يا با چشم چراني از زيبايي هاي تو بهره مند شوم پس من تو از پشت من راه بيا
    باز هم منتظر ادامه اين بحث و رسيدن به يک نتيجه ي کاملا منطقي هستم
    موفق باشيد
    پاسخ

    سلام. با تشکر از اينکه با صبر و متانت و حوصله متن انتقادي بنده رو خوندين. اما نميدونم اشکال از کجاست که دوستان مخاطب در خوندن مطالب عجله زيادي به خرج ميدن و با دقت نميخون. يا اينکه بندنه نتونستم عرضم خوب برسونم. به قول معروف اول بايد ببينيم سر چه کسي رو مي تراشيم بعد بريم سراغ بحث. اولا: وقتي شما ادعا ميکنيد جايي از عرايض بنده غلط هست بايد به موارد اشاره کنيد در غير اينصورت از ارزش ادعاي شما کاسته ميشه هر ادعايي بايد مستدل و مستند باشه. کجاي مطالب ايراد داشت بفرماييد. دوما: ايني که شما فرموديد مبني بر محبت و احترام به فرزندان دختر( که بنده صد در صد قبولش دارم و بلکه بيشتر) يه چيزي هست و ايني که بنده گفتم يه چيز ديگه هستش. آموزه ها و دستورهاي اسلام عزيز و به چند بخش بايد تقسيم کرد 1. آموزه هاي مربوط به روابط فردي و انساني 2. آموزه ها و قوانين مربوط به امور خانواده 3. اموزه ها و قوانين اجتماعي. اون چيزي که شما فرمودين مربوط به دو بخش اول. بحث بنده مربوط به بخش دومه. شرع مقدس اسلام در تقسيم وظايف و مسئوليتها براي هر کدام از زن و مرد مسئوليتي تعيين کرده. رسالت مرد اداره امور خانواده( با رعايت حقوق افراد خانواده و احترام به ديگران) يعني سرپرستي و مديريت آن و اداره امور جامعه را به مردان سپرده( البته امور کلان و مديريتي و مواردي که بيشتر نيازمند به کار گيري عقلانيت است و نه احساس) اين موارد ادعاي بنده نيست و در متن هم اشاره کردم که قرآن و روايات و علماي بزرگ اسلام و فقها و دانشمندان ديني نيز آن را پذيرفته اند
    هرچي گفتيد محترم. همه مرداني که خداوند بعضيو به بعضي فضيلت دادن برترن يا خاونم فاطمه زهرا؟ پس بي خودي جو نگيرتد. خانوما وقاعا مقدم رتن.
    منم فرهنگ غربو قبول ندارم. ولي شما رو هم قبول ندارم.
    شما جزء مردايي هستيد که براي اينکه زنو پايين بکشيد حرف امير المومنينو که به عايشه و دو همراهش اشاره کردن و گفتن: اين زنان ناقص العقلن " رو به همه زناي خلقت برگردونديد تا بگيد ما آقايون عاقل ترين! کور خونديد. عقلو تو منش آدما ميشه فهميد و شما مرداي عقده اي بيچاره با حلوا حلوا کردن ماست ترشتون شيرين نميشه.
    پاسخ

    سلام. خانوم محترم هر چي هم شما گفتين محترم! گفتين و نگفتين کجاي حرف بنده اشتباه بود؟ چيزهايي که خوندين مبتني بر آيات قرآن بود و چيزي بيشتر از اون نياوردم اگه استدالي دارين لطف کنيد مبتني بر دستورات شرع باشه. گفتين حضرت زهرا(عليها سلام) اما از سيره عملي حضرتش چيزي نگفتين و اينکه عملکرد ايشون در برابر شرع مقدس اسلام چيزي جز تسليم و اطاعت نبوده. وقتي ايشون ازدواج ميکنن و پيامبر در تقسيم وظايف خانه داري رو به ايشون محول ميکنن حضرت بسيار خوشحال ميشن از اينکه مسئوليت سنگين اجتماعي و برخورد با نامحرم به ايشون واگذار نکردن خوشحال ميشن. ايشون در برابر همسرشان حضرت علي عليه السلام بسيار فروتن و مطيع بودن و اينو روش و سيره اي براي ساير زنان قرار دادن. ايشون بدون رضايت همسرشان هيچ کاري نميکردن( با اينکه دختر پيامبر بودن) ايشون مي فرمايند: بهترين چيز براي زن آن است که مردم نامحرمي او را نبيند و (بالعکس) و...شما يک کلمه از بيارين که گفته باشن زنها مقدمترند يا زنها برترند فقط يک کلمه. اما اينکه گفتين حضرت زهرا برتر از همه مردان و زنان عالمند درون شکي نيست. اما اگه يادداشت بنده رو درست ميخوندين تقدم و اولويتي که قرآن درش ازش صحبت کرده به معني فضيلت و برتري جنسيتي يا امتيازي جبري و خدا دادي نيست. فضيلت حضرت در امور اخلاقي و معنوي و همچنين چون خلقت حضرت از وجود پاک و بهشتي و نبوت سرچشمه گرفته و خلقت روحيشون خلقت بهشتي و نوري هست مقايسه شما بي معنا ميشه. پنج تن آل عبا خلقتشون بهشتي و نوري است و پيامبر به ايشون هوراءالانسيه يعني هوريه انسي خطاب ميکردن. اما فضيلت و برتري ايماني و روحاني و اخلاقي دليل بر اين نيست که ايشون خودشونو در مسئوليتهاي اجتماعي مقدمتر بر حضرت علي بدونن. قانون خدا براي همه مساويست و برخلاف شما و برخي زنان و دختران محترم که تحت تاثير القاءات آموزه هاي غربي قرار دارين ايشون تحت تاثير آموزه هاي اسلامي بودن و مطيع امر خدا بودن.
    اميرالمومنين عليه‌السلام فرمودند: همه كارهاى خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون قطره‏اى است در درياى عميق.

    گروه اينترنتي رهروان ولايت لذا از تمامي فعالان فضاي سايبر و فضاي مجازي دعوت مي کنيم با قرار دادن «لوگوهايجنبش اينترنتي امر به معروف و نهي از منكر» در پايگاه هاي اينترنتي و وبلاگ هاي خود و همچنين با توليد، انتشار و... ما را در اين امر خطير ياري فرمايند.

    شايان ذکر است، نام و نشاني پايگاه هاي اينترنتي و وبلاگ هايي که در اين زمينه فعاليت کنند در صفحه ويژه «جنبش اينترنتي امر به معروف و نهي از منكر» در پايگاه گروه اينترنتي رهروان ولايت منتشر خواهد شد. لذا خواهشمنديم پس از درج لوگو در سايت يا وبلاگ خود، در بخش نظرات «جنبش اينترنتي امر به معروف و نهي از منكر» اطلاع دهيد

    http://www.jonbeshnet.ir/news/33132