محمد جعفری

در طول تاریخ، دین همواره در تفسیر جهان هستی و دگرگون ساختن جهان آدمی، محوریت بنیادی داشته است. اما مهمترین مأموریت آن، آموزش واقعیت‌‎ها به انسان و هدایت عملی او در جهت شکوفایی استعداد‎ها و به فعلیت رساندن توانمندی‌‎های اوست. از جمله استعداد‎های فطری آدمی، عقل و احساس است، که از اولی حکمت و از دومی هنر زاییده شده است.

از سوی دیگر، آدمی همواره تجربه زیبایی‌شناسی را با خود داشته و از آن‎جا که انسان است، به جلوه‎‎های هستی از آن نظر که زیبا هستند تعلق دارد. به بیان دیگر، انسان همواره به‎دنبال تسخیر هستی و ترکیب آن در یک قالب زیبا بوده است. تاریخ بشریت نیز حکایت از آن دارد، که حتی انسان‌‎های اولیه نیز تجربه زیبایی‌شناختی را با نقاشی کردن در دیواره‎‎های غارها، نمایان می‌ساختند.

دین و هنر دارای خاستگاه مشترک بوده و هر دو ریشه در فطرت و طبیعت آدمی دارند؛ هر دو دارای محتوا و قالب هستند و هرکدام به اندازه وزن و ارزش ذاتی خود، در ساختن بنای سعادت و خوشبختی انسان مؤثر بوده‌اند. در واقع فعالیت هنری از محتوایی اصیل برخوردار است و ماهیتی شریف در لایه‎‎های زیرین خود دارد. همچنین گرچه جوهره دیندار و هنرمند، سالم و به‎دور از آلودگی است؛ اما هر دو می‌توانند دچار آسیب شده و آفاتی ایجاد کنند که در این صورت، ماهیت آن‎‎ها مسخ و حقیقت‎شان دگرگون می‌شود. بنابر‎این، گزافه نیست اگر بگوییم که دین و هنر همواره در ارتباط تنگاتنگ به شیوه‎‎های بیانی باور‎ها دست یازیده‌اند و در بستر هنر‎های دراماتیک از کهن‌ترین متون دینی تأثیر گرفته‌اند.

هنر سینما، رسانه‎ای فرهنگی است که موضع انسان را در قبال جهان و عرصه‎‎های مختلف آن ابراز می‏دارد. در حقیقت امروزه در سراسر دنیا از شیوه‎‎ها و ابزار‎های مختلفی جهت گسترش یک ایده و تفکر استفاده می‌شود که در این میان، سینما به دلیل گستره وسیع و میزان محبوبیت و مقبولیتی که در میان مردم دارد، از جایگاه ویژه‎ای برخوردار است. مروری بر تاریخچه ایجاد و گسترش این هنر اعجاب‌انگیز که امروزه به یکی از استراتژیک‏ترین ابزار انتقال آراء و عقاید در سراسر جهان تبدیل شده است، بیان می‌دارد که اگر این هنر بر مبنای فطرت پاک و تفکرات متعالی‏ انسان به‎کار گرفته شود، نه تنها قابلیت پاسخ‏گویی به دغدغه‎‎های فلسفی، سیاسی و اجتماعی ‏بشر را دارد، بلکه در پالایش روح انسان نیز می‌تواند نقش به‎سزایی ایفا کند. از این روست که بخش مهمی از تولیدات سینمای غرب به‎عنوان منشاء ایجاد این هنر پیچیده، به‎نوعی به دین و آموزه‎‎های آن اختصاص یافته است.

در بررسی فیلم‌‎هایی که با نام دین در سینمای جهان تولید شده‌اند با سه شیوه متداول مواجه می‌شویم که عبارتند از فیلم‌‎هایی که به منظور تبلیغ و معرفی ادیان ساخته شده‌اند؛ فیلم‌‎هایی که با هدف ایجاد تزلزل در باور‎های دینی و در واقع به منظور ضدیت با دین ساخته شده‌اند و فیلم‌‎هایی که صرفا با تأثیرپذیری ظاهری و قشری از اعتقادات مردم شکل گرفته‌اند.

چالش های سینما و دین

چالش های سینما و دین

فیلم‌‎هایی که به‎منظور تبلیغ و معرفی ادیان ساخته شده‌اند، معمولا به تاریخ زندگی پیامبران پرداخته‌اند. فیلم «ده فرمان» که به زندگی حضرت موسی(ع) می‎پردازد، یکی از عظیم‌ترین و تأثیرگذارترین فیلم‌‎های مذهبی و تاریخی است که تا این زمان در سینمای غرب به نمایش درآمده است. همچنین بیشتر فیلم‌‎های مذهبی که بر اساس زندگی حضرت عیسی مسیح(ع) و ترویج آیین مسیحیت ساخته شده، حول محور مسائل عاطفی و لطافت‌‎های روحی زندگی این پیامبر طراحی شده است. فیلم‌‎هایی مانند «آهنگ برنادت» و «کفش‌‎های ماهیگیر» از جمله این آثار است. اما مهمترین انگیزه سینماگران در بخش فیلم‌‎هایی که با تأثیرپذیری از باور‎های دینی تولید شده‌اند، تلاش جهت گسترش باور نوع‌دوستی، کمک به مستمندان، برگزاری آیین‌‎های مذهبی و احترام به عقاید دیگران است.

در مقابل، آثاری که با هدف ایجاد تزلزل در باور‎های دینی و درواقع به منظور ضدیت با دین ساخته شده‌اند نیز کم نبوده‌اند و هنرمندان به شکلی گستاخانه در این وادی گام نهاده‌اند. فیلم «آخرین وسوسه مسیح» ساخته مارتین اسکورسیسی از جمله آثاری است که در آن صریحا به یکی از پیامبران اولوالعزم الهی توهین می‌شود. مسیحیان معتقد در کشور انگلیس با آتش زدن سینما‎هایی که این فیلم را اکران می‌کردند، مخالفت صریح خود را با تولید چنین آثاری نشان دادند.

اما در 30 سال گذشته با گسترش ادبیات استکبارستیزانه که به‎خصوص با پیروزی انقلاب اسلامی در جهان انتشار یافته است، نوع دیگری از سینمای ضددین ایجاد و گسترش پیدا کرده است. اوانجلیست‌‎ها (مسیحیان صهیونیست) براین باورند که مسیح (ع) دوباره ظهور می‌کند و در آخرالزمان جنگ و ویرانی بزرگی (آرماگدون) اتفاق خواهد افتاد و بعد از این ویرانی، صلح دائمی تا هزار سال یعنی تا قیامت برقرار خواهد شد. آن‎‎ها اعتقاد دارند پس از این‎که نبرد خیر و شر آغاز شد، پیروز نهایی خیر است و شیطان توسط مسیح به اسارت کشیده می‌شود. در این جنگ، تنها کسانی نجات پیدا می‌کنند که اوانجلیست باشند. به‎طور دقیق مشخص نیست که جنگی که از آن به آرماگدون یاد می‌شود کجاست، اما به گفته مسیحیان صهیونیست، میلیون‌‎ها نفر از دشمنان مسیح از عراق حرکت خواهند کرد و از فرات خواهند گذشت و به‎سمت قدس خواهند رفت. در میان راه نیرو‎های مؤمن به مسیح، راه آنان را سد می‌کنند و در آرماگدون به هم می‌رسند و جنگ درمی‌گیرد.

سینمای هالیوود که طی سال‌‎های اخیر، نشان داده جاده صاف‌کن سیاست دولت آمریکاست، به منظور باورپذیر کردن هر چه بیشتر این تفکرات که شتابان به‎سوی هدف خود در حال حرکت است، به تصویرسازی دشمنان مسیح می‌پردازد. شخصیت‌‎های اهریمنی با قیافه و چهره‎‎های اسلامی که گاهی با وضعیت ظاهری مذهبی، برجسته می‌شوند، نشان داده می‌شوند که از اضطراب و نگرانی افکار عمومی بهره‌برداری کرده و ترس از اسلام را برمی‌انگیزد.

مروری بر سینمای ایران نیز نشان‎دهنده وجود شیوه‎‎های متداول غرب در تولید فیلم‌‎هایی است که با نام دین به نمایش درمی‌آیند. فیلم‌‎ها و سریال‌‎هایی چون «مریم مقدس»، «ابراهیم خلیل‌الله»، «مردان آنجلس»، «یوسف پیامبر» و «امام علی(ع)» از جمله آثاری هستند که به منظور تبلیغ و معرفی ادیان ساخته شده‌اند و گاه تأثیرات مثبت و عمیقی بر مخاطبان خود می‌گذارند.

اگرچه در رژیم پهلوی آثاری چون «شهر قصه»، «محلل» و حتی «تختخواب سه نفره» با هدف ایجاد تزلزل در باور‎های دینی و ضدیت با دین ساخته می‌شدند، اما پس از پیروزی انقلاب و تغییر در نگاه و تفکر مردم، ساخت چنین آثاری که مستقیما دین را هدف قرار می‌دادند، متوقف شد. البته روند تضعیف باور‎های دینی در سینما با طرح موضوعاتی چون ناتوانی دین در پاسخگویی به نیاز‎های بشر قرن بیست و یکم، ضعف دین و نظامات حقوقی در احقاق حقوق زنان و مقابله با خرافاتی که منشاء آن را در دین جست‎وجو می‌کردند، همچنان ادامه یافته است. تولید انبوه آثاری چون «آتشکار»، «باز هم سیب داری»، «بابا عزیز»، «دایره»، «آفساید»، «زمان می‌ایستد»، «دو زن»، «کافه ستاره»، «کافه ترانزیت»، «زندان زنان» و… این ادعای تلخ را به اثبات می‌رساند.

همچنین فراوان هستند فیلم‌‎هایی که با تأثیرپذیری از باور‎های دینی، جهت گسترش باور نوع‌دوستی، کمک به مستمندان، برگزاری آیین‌‎های مذهبی و احترام به عقاید دیگران تولید می‌شوند. فیلم‌‎هایی چون «زیر نور ماه» و «طلا و مس» از جمله این آثار به‎شمار می‌آیند. به عبارتی در این قبیل فیلم‌‎ها یک انسان با تأثیرپذیری از باور‎های دینی خود تلاش می‌کند تا گره از مشکلات مردم بگشاید و در این راه، خود و شاید دیگران را در مسیر تعالی و رشد قرار دهد.

پنجره
منبع: جنگ‌نرم