بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 129
به گزارش اسلام تایمز ؛ روزنامه ها آرتص در شماره عصر دوشنبه گذشته نوشت که پروفسور شلومو زاند از اساتید بخش تاریخ دانشگاه تل آویو که به گرایشات ضد صهیونستی معروف است و کتاب " کی و چگونه ملت یهودی اختراع شد؟" نامه های تهدید آمیزی دریافت کرده است که در آنها تهدید به قتل شده است.
همچنین او پاکتی حامل مواد شیمیایی دریافت کرده است و آن را به بخش انفجارات در پلیس اسرائیل تحویل داده است. در این نامه آمده است که روزهای تو کوتاه است. همچنین در این نامه آمده است که او دشمن سامیها است و بر ضد اسرائیل عمل می کند.
زاند به روزنامه عبری گفته است که نوشته اند من نازی هستم و روزهای کوتاهی برای من باقی مانده است. من واقعا نگران جان خود هستم.
او معتقد است که این تهدیدات بعد از نوشتن کتاب " ملت یهودی چگونه اختراع شد" و همچنین کتاب جدیدش " سرزمین اسرائیل چگونه اختراع شد؟" متوجه او شده است.
روزنامه اسرائیلی خاطر نشان میکند که دو کتاب این استاد دانشگاه سر و صدای زیادی در دولت عبری به وجود آورد. نویسنده آن می خواست که دولت به همه شهروندان فلسطینی به یک چشم بنگرد.
این استاد دانشگاه با مستندات تاریخی بیان می کند که دین یهودی در اسرائیل وجود داشته است ” در ابتدای قرن بیستم صهاینه این فکر را به چالش کشیدند و شروع کردند به خلق تاریخ ملی و اختراع این فکر که در آنجا ملت یهود وجود داشتند که این ملیت غیر از دین بود و یهود باید از تبعیدگاه به ارض موعود برگردد. “اما چیزی به نام ملت یهود وجود نداشته است. هر دولت باورها و ثوابت جوهری خود را دارد که تشکیک در آنها دارای محظوراتی است و این چیزی است که تابو نامیده می شود. در اسرائیل نیز سه باور و سه تابوی شبه مقدس وجود دارد که اولین آن فلسطین سرزمین یهود است، دوم استمرار دولت اسرائیل و سوم مسئله هولوکاست. پروفسور زاند می گوید من نیز همانند اسرائیلی ها بر این پندار بودم که یهود ملتی بودند که در یهودا زندگی میکردند و و رومی ها آنها را را در سال 70 میلادی نفی بلد کردند. اما وقتی به مستندات و دلایل دقت کردم متوجه شدم که نفی بلد اسطورهای بیش نیست، چرا که در هیچ کتاب تاریخی این واقعه نقل نشده است، چرا که رومیها کسی را تبعید نکردهاند و در حقیقت بیشتر یهودیان در فلسطین کشاورز بودند و همه شواهد نشان میدهد که آنها بر سر زمینهای خویش باقی ماندند. همچنین باید گفت که بیشتر یهود با سرزمینی که اسرائیل نامیده می شود ارتباطی ندارند. فکر ملت یهود یا قوم یهود که صهیونیزم و ایجاد دولت اسرائیل بر اساس آن بنا شده است، اسطورهایست که در طول یک قرن اختراع شد. این نویسنده اضافه میکند اما چیزی که مربوط به تاریخ یهود است، درست است و آنان خود را یهودی مینامند چرا که متدین به یک دین هستند.
در ابتدای قرن بیستم صهاینه این فکر را به چالش کشیدند و شروع کردند به خلق تاریخ ملی و اختراع این فکر که در آنجا ملت یهود وجود داشتند که این ملیت غیر از دین بود و یهود باید از تبعیدگاه به ارض موعود برگردد.
حال پرسش این است که اگر قرار بود یهود به ارض موعود برگردند چرا در طول دو هزار سال گذشته برنگشتند؟
نویسنده خود به این سؤال پاسخ می دهد: صهیونیست ” یهودیان نخستین به جایی تبعید نشدند، این حقیقتی است که در مدارس اسرائیل تدریس نمیشود اما نسل اول رهبران یهودی از جمله بن گورین اولین نخست وزیر اسرائیل این را میدانستند. یعنی آنان می دانستند که فلسطینیان از نسل یهودیان نخست هستند که عدهای به مسیحیت گرویدند و عدهای دیگر اسلام آوردند. “
نویسنده خود به این سؤال پاسخ می دهد: صهیونیستها اندیشه قدس را تحریف کردند. در گذشته اماکن مقدسه اماکنی بودند که یهودیان به آن مشتاق بودند اما نه برای زندگی. در طول دو هزار سال گذشته یهودیان از آمدن به قدس – توسط دیگران- منع نشده بودند، بلکه دیانت یهود آنان را از رجعت به قدس تا زمان ظهور منجی منع میکرد.
یهودیان نخستین به جایی تبعید نشدند، این حقیقتی است که در مدارس اسرائیل تدریس نمیشود اما نسل اول رهبران یهودی از جمله بن گورین اولین نخست وزیر اسرائیل این را میدانستند. یعنی آنان می دانستند که فلسطینیان از نسل یهودیان نخست هستند که عدهای به مسیحیت گرویدند و عدهای دیگر اسلام آوردند.
نویسنده سخن خود را با این جمله به پایان میبرد: این تاریخی که به نام تاریخ اسرائیل در دانشگاههای اسرائیل تدریس میشود خانهی کارتونی است که زود فرو میریزد و ادامه میدهد: وقتی تاریخ اسرائیل یک خانه کارتونی است، نتیجه گیری طبیعی این است که پایههایی که اسرائیل بر روی آن قرار گرفته است نیز یک خانه کارتونی است.
وقتی نسل کنونی و نسلهای آینده اسرائیل بدانند که آنان هیچ گونه حق تاریخی در فلسطین ندارند، و حیات امن و آینده ندارند. و ملت اسرائیل نتیجه تلفیق تاریخ با زور و خون است که عدالتی در آن نیست. چون حق ملت فلسطینی ساکن در فلسطین را انکار کردهاند.
این نویسنده همانگونه که انتظار میرفت مورد هجوم قرار گرفته است و عناوین مختلفی به او دادهاند از جمله تهمتهای کلیشهای و سنتی مثل ضد سامی، ضد صهیونیست و اینکه او یک کمونیست عقدهای است.
اما در میان دانشگاهیان پروفسور اسرائیل هارتیل از دانشگاه عبری گفته است: آنچه پروفسور شلومو زاند در کتابش انجام داده است تقلیل مشروعیت صهیونیست و هستی دولت اسرائیل است.
اما نه، بلکه کاری فراتر از آن انجام داده است. او مفروضات تاریخی را که پروژه صهیونیستم و دولت اسرائیل بر مبنای آن شکل گرفته است، ابطال میکند.
منبع: اسلام تایمز
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
لینک دوستان
آوای آشنا
فهرست موضوعی یادداشت ها
اشتراک